Haul zakupowy – sfinansuj konsumpcyjne szaleństwo i wypromuj swój kanał w social mediach
27 marca 2025, opublikowane przez

Haul zakupowy to pojęcie znane większości użytkowników social mediów i widzów internetowych vlogów. Filmy, w których twórcy ukazują zawartość swoich zakupów, cieszą się całkiem dużą popularnością. Dziś przyjrzymy się temu tematowi nieco bliżej…
Haul zakupowy – co to?
Wyrażenie „haul” z angielskiego oznacza zdobycz lub łup. Haul zakupowy to z kolei nic innego jak materiał wideo, w którym twórca prezentuje swoje zakupy z konkretnego sklepu – niekoniecznie w celach reklamowych. Niekiedy autorzy takich filmów decydują się również na nagrania live podczas zakupów stacjonarnych – wówczas na bieżąco pokazują oni produkty wkładane do koszyka. Nagrania tego typu znane są nam już od co najmniej dziesięciu lat. To właśnie wtedy zaczęły się one cieszyć popularnością szczególnie na blogach i w serwisie YouTube. Z czasem filmiki z haulami zakupowymi zaczęły pojawiać się również na TikToku, Instagramie czy Facebooku. Widzowie często sami proszą ulubionych twórców o ich regularne tworzenie – mogą one bowiem stanowić inspirację na kolejne zakupy.
Czego może dotyczyć haul zakupowy?
Haule zakupowe skupiają się przede wszystkim wokół odzieży oraz kosmetyków. W takich filmach twórcy pokazują swoim widzom nowe zdobycze ze znanych sieciówek czy ulubione produkty do pielęgnacji twarzy lub włosów. Równie popularny typ wideo stanowi haul zakupowy z akcesoriami i dodatkami do wnętrz czy interesującymi urządzeniami elektronicznymi. To jednak niejedyna tematyka tego typu filmów – na nagraniach bardzo często pojawiają się też zakupy ze sklepów spożywczych.
Okazje dla widzów podczas oglądania hauli
Montując filmy z haulami zakupowymi, twórcy często wplatają pomiędzy prezentowane produkty wskazówki na tańsze zakupy – np. informacje o:
- punktach PAYBACK;
- wtyczkach typu alerabat.com;
- kodach rabatowych do konkretnych sklepów online.
Oglądając tego typu wideo, widzowie mogą zatem nie tylko poznać ciekawe produkty z branży odzieżowej czy kosmetycznej, ale i zyskać szansę na oszczędność.
Trendy w haulach zakupowych
Tworząc filmy z haulami zakupowymi, zarówno polscy, jak i zagraniczni influencerzy nagrywają często jednocześnie tutoriale makijażowe czy przepisy z przedstawianymi artykułami spożywczymi. Dzięki temu wideo staje się bardziej interesujące, a widzowie zyskują dodatkową wartość. Popularnym rodzajem filmików są również te, w których autorzy otwierają paczki z ubraniami z zagranicznych sklepów i od razu prezentują je swoim widzom poprzez ich mierzenie. Dłuższe filmy z tej kategorii publikowane są zazwyczaj w serwisie YouTube. Na profilach na Instagramie czy TikToku pojawiają się natomiast krótkie zajawki, zachęcające do obejrzenia haulu na Yt.
Co haul zakupowy daje twórcom i obserwatorom?
Haul zakupowy to dla internetowych twórców prosty sposób na wypromowanie swojego kanału w social mediach. Im ciekawszy jest film, tym więcej ma wyświetleń – a jeżeli są w nim prezentowane najnowsze kosmetyki znanej marki czy nietuzinkowe ubrania, widzowie często przekazują go dalej. W ten sposób dany twórca zyskuje kolejnych obserwatorów i zwiększa swoje zasięgi. Niekiedy haule zakupowe nagrywane są w ramach współpracy oferowanej influencerowi przez konkretną firmę. Wówczas twórca otrzymuje dany produkt za darmo w zamian za jego reklamę w swoich mediach społecznościowych. Influencerzy bardzo często zarabiają właśnie z publikowania tego typu filmów i nawiązywania współprac z markami – dziś jest to jeden z przedmiotów działalności gospodarczej, który nikogo już nie dziwi. A czy haule zakupowe dają coś samym widzom? Wielu z nich uważa tego typu wideo za inspiracje do zakupów czy – w przypadku hauli z artykułami do domu – aranżacji wnętrz. Osoby preferujące haule zakupowe ze sklepów spożywczych wychwytują natomiast w trakcie oglądania produkty, których nie mieli jeszcze okazji spróbować – np. nietypowe słodycze znane wyłącznie za granicą czy nowe fit artykuły dla fanów zdrowego stylu życia. Ciekawie zmontowane haule zakupowe wiążą się zatem z korzyściami zarówno dla ich autorów, jak i dla samych widzów.
Ciekawi Cię, jak się wypromować na Instagramie i ile to kosztuje? Zapoznaj się z naszym blogiem, a zyskasz wiele cennych informacji.
Haul zakupowy a konsumpcjonizm
Nie da się ukryć, że według wielu osób haule zakupowe promują jedynie konsumpcję i zachęcają do zbędnych zakupów. Reklamowane w filmach produkty często pochodzą z niepewnych źródeł, a coraz wyższą cenę za ich zakup płaci środowisko naturalne. Zanim więc postanowimy zamówić viralowy produkt z haulu ulubionego influencera, warto zastanowić się, czy na pewno go potrzebujemy – łatwo bowiem dać się złapać w pułapkę konsumpcjonizmu. Coraz więcej mówi się o też o tym, jak wiele osób traci wszystkie oszczędności po to, aby zdobyć popularną w sieci elektronikę czy niebotycznie drogi kosmetyk. Jeżeli po długich przemyśleniach stwierdzamy, że konkretny produkt może się okazać w naszym domu przydatny, warto rozważyć kupno na raty lub niewielką pożyczkę gotówkową. W Smartney możesz otrzymać ją w zaledwie kilka minut, bez wychodzenia z domu – bez względu na to, czy chcesz pożyczyć tysiąc, czy kilkanaście tysięcy złotych. Takie zakupy nie nadszarpną domowego budżetu aż tak, jak wydawanie ostatnich „zaskórniaków”.